bip.gov.pl
RSS
A A A K
SmodBIP
To jest wersja archiwalna, informacja o tym przetargu została skasowana: 29.05.2013 09:12 z powodu:

 Zmiana lokalizacji wyjaśnienia do SIWZ

Wyjaśnienie do SIWZ w postępowaniu o zamówienie publiczne pn.˝ Pełnienie nadzoru inwestorskiego na zadanie , budynek mieszkalny wielorodzinny A, segment 3,4 i 5 w Barlinku przy ul. 11-go Listopada˝

Podlegający Ustawie, zakończony, usunięty, nierozstrzygnięty

 


Barlinek, 29 maja 2013r.


Uczestnicy postępowania
o udzielenie zamówienia


Dotyczy: przetargu ograniczonego na usługę pn. „ Pełnienie nadzoru inwestorskiego na zadanie , budynek mieszkalny wielorodzinny „A”, segment 3,4 i 5 w Barlinku przy ul. 11-go Listopada”.

ODPOWIEDŹ NA ZAPYTANIE DO TREŚCI OGŁOSZENIA

ZAPYTANIE:

Zamawiający działając na podstawie art. 38 ust. 1 pkt.2) ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 113 poz. 759 ze. zm.), odpowiada na pytania, jakie wpłynęły od wykonawców w dniu 28 maja 2013 roku, w stosunku do treści Ogłoszenia o zamówieniu oraz treści Wniosku Warunków o Dopuszczenie do Udziału w przedmiotowym postępowaniu przetargowym.
Szanowni Państwo
W związku z w/w postępowaniem przetargowym pragniemy zwrócić uwagę a nieprawidłowości proceduralne. Postępowanie prowadzone jest w oparciu o ustawę prawo zamówień publicznych oraz akty wykonawcze do tejże ustawy. Należy zwrócić uwagę na fakt, iż katalog dokumentów wymaganych reguluje Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2009r w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane. Stosownie do powyższego niezgodnym z prawem jest żądanie przy warunku personelu certyfikatów, kwalifikacji, czy też referencji osobowych. Na marginesie można zaznaczyć, że przed nowelizacją podnoszonego Rozporządzenia dopuszczalnym było wymaganie uprawnień oraz przynależności do właściwej Izby, jednak chociażby referencje zawsze były przedkładane , jako potwierdzenie należytego wykonania umowy tj. warunku doświadczenia firmy (nie personelu). Stosownie do powyższego wnosimy o wykreślenie sprzecznych z ustawa zapisów rozdziału IV ust. 2 – Do wniosku należy dołączyć certyfikaty kwalifikacje, referencje. Do oferty należy dołączyć dyplom ukończenia.

ODPOWIEDŹ:


Zamawiający wyjaśnia, na marginesie, że postępowanie przetargowe prowadzone jest w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r - Prawo zamówień publicznych, oraz aktów wykonawczych, miedzy innymi rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z 19 lutego 2013r. (Dz. U z 2013, poz. 231), w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane. Zamawiający prowadzi postępowanie w trybie art. 47 w/w ustawy tj. w trybie przetargu ograniczonego. Przetarg ograniczony rządzi się innymi prawami niż nieograniczony. Zanim firma nie dotrze do drugiego etapu, nie można mówić o tym, by podejmowała jakieś zobowiązania.
W przetargu ograniczonym – podobnie jak w trybach negocjacyjnych (dialogu konkurencyjnym, negocjacjach z ogłoszeniem), wykonawca zainteresowany uzyskaniem zamówienia najpierw sporządza wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.
Jest to pierwszy dokument, który składa do zamawiającego w tym trybie, podobnie jak ma to miejsce z ofertą w przetargu nieograniczonym. Jednakże wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, pomimo pewnych podobieństw, ma całkowicie inny charakter prawny niż oferta.
Podstawowa różnica: wniosek nie jest wiążący dla składającego wykonawcy. Jest swoistą deklaracją zainteresowania udziałem w przetargu ograniczonym. Orzecznictwo KIO idzie znacznie dalej w podkreślaniu niewielkiej doniosłości prawnej wniosku. „Wniosek o dopuszczenie do udziału w przetargu, o którym mowa w art. 47 pzp, nie jest oświadczeniem woli w zakresie praw i obowiązków ani umową czy nawet zobowiązaniem.
Potwierdza to również KIO: „Do wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu składanych w przetargu ograniczonym nie mają zastosowania przepisy dotyczące ofert” (wyrok KIO z 1 września 2008 r., (KIO/ UZP 853/08).
Art. 50 ust. 1 cytat ….. wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w przetargu ograniczonym wykonawca składa oświadczenie o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, a jeżeli zamawiający żąda dokumentów potwierdzających spełnienie warunków, również te dokumenty …koniec cytatu.
Ostatnia nowelizacja ustawy – Prawo zamówień publicznych daje zamawiającemu narzędzie służące skutecznej weryfikacji wykonawców pod kątem zapewnienia przez nich właściwej realizacji zamówienia. Nowe rozporządzenia z 19 lutego 2013 w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający – w celu oceny spełnienia warunków w zakresie wiedzy i doświadczenia, Zamawiający może żądać pełnego wykazu usług, w okresie ostatnich trzech lat. Jednocześnie zamawiający ma prawo żądać wskazania w wykazach informacji o usługach niewykonanych lub wykonanych należycie.
Rozporządzenie w sprawie rodzajów dokumentów to jeden z najważniejszych aktów wykonawczych do ustawy Prawo zamówień publicznych. Bez niego nie byłoby możliwe przygotowanie postępowania o zamówienie publiczne oraz ocena wniosków/ofert wykonawców. Dnia 20 lutego 2013 r. weszło w życie nowe rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz.U. z 2013 r. poz. 231). Akt ten został wydany z uwagi na konieczność dostosowania tej regulacji do znowelizowanego brzmienia ustawy Prawo zamówień publicznych , która zaczęła obowiązywać w tym samym dniu. W nowym rozporządzeniu pojawiły się m.in. przepisy, które służą weryfikacji wykonawców, w świetle wprowadzonego nowelizacją ustawy Pzp art. 22 ust. 5. Zawiera ono również katalog dokumentów poświadczających brak przesłanek do wykluczenia wykonawcy z postępowania na podstawie art. 24 ustawy Pzp, których brakowało w poprzednio obowiązującym akcie. Nowością są także przepisy określające dokumenty, których może żądać zamawiający w postępowaniach w sprawie zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Wykonawca zyskał więcej możliwości na udokumentowanie posiadanych uprawnień do wykonywania działalności. W zakresie dokumentów, jakich może żądać zamawiający w celu potwierdzenia posiadania uprawnień do wykonywania działalności lub czynności, zrezygnowano z dotychczas obowiązującego katalogu zamkniętego (§ 1 ust. 1 pkt 1). Koncesje, zezwolenie, licencje.
Aktualnie wskazano, że zamawiający może żądać od wykonawców „w szczególności” koncesji, zezwolenia lub licencji. Pomimo że najczęściej spotykanymi są te wymienione w omawianym przepisie, to oferent będzie mógł wykazać posiadanie określonych uprawnień także w sytuacji, gdy dokument potwierdzający ich posiadanie nie nosi wprost nazwy „licencja”, „zezwolenie”, „koncesja”.
Wykaz zrealizowanych robót budowlanych, usług i dostaw da zamawiającemu kompleksowy obraz działania wykonawcy na rynku
Bardzo istotnymi nowymi regulacjami są zapisy § 1 ust. 1 pkt 2 i 3, zgodnie z którymi zamawiający może żądać:
2) wykazu robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz z załączeniem dowodów dotyczących najważniejszych robót, określających, czy roboty te zostały wykonane w sposób należyty oraz wskazujących, czy zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone;
3) wykazu wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, głównych dostaw lub usług, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, ah jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy lub usługi zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów, czy zostały wykonane lub są wykonywane należycie;
W znowelizowanym rozporządzeniu zrezygnowano więc z dotychczasowej regulacji, zgodnie z którą wykaz robót budowlanych, dostaw, usług obejmował tylko informacje niezbędne do wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu dotyczącego wiedzy i doświadczenia. Obecnie dokument ten będzie zawierał pełne informacje o działalności – aktywności zawodowej - wykonawcy. Ustawodawca odszedł od dotychczas praktykowanej weryfikacji dokumentów poświadczających jedynie prawidłową realizację zamówień, które sam wykonawca upublicznia. Jak się okazało, ni stanowiły one wystarczającego materiału do oceny zdolności do należytego wykonania udzielanego zamówienia. Celem opisanej wyżej regulacji jest umożliwienie uzyskania pełnego obrazu działań podejmowanych przez wykonawcę. Należy zwrócić uwagę, że konstrukcja nowego przepisu daje zamawiającemu duże możliwości w zakresie sposobu sprawdzenia, czy wiedza i doświadczenie wykonawcy są wystarczające, by mógł on spełnić warunki udziału w postępowaniu.
W celu zweryfikowania rzetelności, kwalifikacji, efektywności i doświadczenia wykonawcy w § 1 ust. 4 rozporządzenia umożliwiono zamawiającemu:
• określenie rodzaju (typu) lub zakresu zamówienia, które wykonawca jest zobowiązany wskazać w wykazie żądania podania informacji o ich należytym bądź nienależytym wykonaniu oraz
• wymaganie złożenia w stosunku do wykazanych zamówień stosownych poświadczeń.
Przy czym warto dodać, że informacje wymagane przez zamawiającego mogą być związane z postawionym warunkiem udziału w postępowaniu dotyczącym wiedzy i doświadczenia, jak również mogą dotyczyć wykazania zamówień obejmujących określony zakres. W przypadku nadal wykonywanych dostaw lub usług (okresowych lub ciągłych) istotne jest to, że poświadczenie powinno być wydane nie wcześniej niż na 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.
Poświadczeniami są dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz którego zamówienie zostało wykonane lub jest wykonywane (np. referencje). Mogą nimi być również dokumenty wystawione przez inny niż zlecający podmiot, mający kompetencje, aby poświadczyć fakty (np. rzeczoznawca, inspektor budowlany).
W przypadku wykonawcy dostaw lub usług, mającego trudności z uzyskaniem poświadczenia - w szczególności od podmiotów prywatnych, w miejsce poświadczenia możliwe będzie złożenie oświadczenia własnego wykonawcy. Przepis § 1 ust. 4 rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów znajduje swe źródło w postanowieniach art. 48 ust. 2 lit a) dyrektywy 2004/18/WE, zgodnie .
W rozporządzeniu wprowadzono regulację umożliwiającą zamawiającemu - w razie konieczności - zwrócenie się do właściwego podmiotu zlecającego o przedłożenie dodatkowych informacji lub dokumentów dotyczących wykonawcy (§ 1 ust. 5). Przepis ten ma na celu m.in. zapobieżenie składaniu przez wykonawców oświadczeń nieprawdziwych, w tym również oświadczeń o realizacji zamówień, które nie miały miejsca. Potrzeba kontaktu ze zleceniodawcą może zajść szczególnie wtedy, gdy złożony wykaz robót budowlanych, dostaw, usług lub dowody budzą wątpliwości zamawiającego lub gdy z poświadczenia lub innego dokumentu wynika, że zamówienie nie zostało wykonane lub zostało wykonane nienależycie.


Zgodnie z § 1 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia zamawiający może żądać w celu potwierdzenia opisanego przez zamawiającego warunku posiadania przez wykonawcę dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, wykazu osób i podmiotów, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nich czynności. Zamawiający na etapie składania wniosków, nie wymaga aby wykonawcy biorący udział w postępowaniu potwierdzali certyfikatami swoje doświadczenie, ale zamawiający może żądać od wykonawcy złożenia stosownego oświadczenia w powyższej sprawie. Zamawiający określił, warunki jakie ma spełnić Wykonawca, to do Wykonawcy należy udokumentować, czy Wykonawca i osoby wykonujące czynności w zakresie przedmiotowego postępowania mają odpowiednie wymagane doświadczenie i kwalifikacje. Zamawiający podał jedynie warunek do spełnienia zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt. 2.


Prosimy o potwierdzenie w dniu dzisiejszym odbioru czytelnego niniejszego pisma faksem na numer telefonu:+48 fax 0957462348 .W razie braku wyraźnego potwierdzenia z Państwa strony w postępowaniu dowodowym zamawiający przedłoży dowód nadania faksu lub pisma przesłanego pocztą elektroniczną.

Opublikował: Szymon Kowalczyk
Publikacja dnia: 29.05.2013 08:55
Dokument oglądany razy: 1497
Podlega Ustawie